Το Κ.Ε.ΠΕ.Α. (Κ.Π.Ε.) Μεσολογγίου, στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών του δραστηριοτήτων, δημιούργησε και υποστηρίζει δύο καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα για τους μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τα οποία μπορούν να υλοποιηθούν στο πλαίσιο των Εργαστήριων Δεξιοτήτων είτε στο πλαίσιο των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων αλλά και στο πλαίσιο της διδασκαλίας γνωστικών αντικειμένων του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών.
Τα προγράμματα περιλαμβάνουν ειδικά σχεδιασμένα φύλλα εργασίας και εργαλεία αξιολόγησης και έχουν σχεδιαστεί ώστε να προωθούν την ανάπτυξη συνεργατικών και διεπιστημονικών πρακτικών και πρακτικών διαφοροποιημένης μάθησης, τη χρήση σύγχρονων τεχνικών και νέων μεθοδολογιών εκπαίδευσης. Αξιοποιούν σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης, που προωθούν την επικοινωνία, τη διερευνητική μάθηση, την κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα των μαθητών, καθώς και εκπαιδευτικά εργαλεία (λογισμικά και πλατφόρμες εκπαίδευσης) που αξιοποιούν τις ΤΠΕ, και επίσης εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης και ανατροφοδότησης των μαθητών.
1o ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Το πρώτο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «ΠΑΝΔΗΜΙΑ: να το δούμε ως ευκαιρία» αφορά στο ζήτημα της έξαρσης των επιδημικών και πανδημικών φαινομένων που βιώνει η ανθρωπότητα από τη δεκαετία του ’70 και μετά, καθώς και της συνακόλουθης υγειονομικής κρίσης, όπως πρόσφατα λόγω της Covid-19. Επιχειρεί να αναδείξει τη σοβαρότητα του ζητήματος και να συμβάλει στην εκπαίδευση των μαθητών γύρω από το περιβαλλοντικό αυτό πρόβλημα, που σύμφωνα με τον ΟΗΕ, μαζί με την αλλαγή του κλίματος αποτελούν τα δύο μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα.
Το ζήτημα των αναδυόμενων μεταδοτικών νοσημάτων βρίσκεται στον πυρήνα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία, καθώς θεωρείται αποτέλεσμα της περιβαλλοντικής υποβάθμισης των οικοσυστημάτων λόγω των ανθρώπινων δραστηριοτήτων. Η κατανόηση του προβλήματος ως προς τα αίτια που το δημιουργούν και τις επιπτώσεις που έχει, όσο και η διαχείρισή του, αποτελούν ζητήματα που προκρίνουν την εκπαίδευση σε βασικό μοχλό ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης, και πρωτίστως έγερσης του ενδιαφέροντος για ανάληψη δράσης, με σκοπό την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και της ποιότητας της ζωής.
Για την υλοποίηση του προγράμματος και την υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου, το Κ.Ε.ΠΕ.Α. (Κ.Π.Ε.) Μεσολογγίου εκπόνησε:
Το Κέντρο Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.)/Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) Μεσολογγίου, στο πλαίσιο υλοποίησης εκπαιδευτικού έργου για το σχολικό έτος 2022-2023, προγραμματίζει την υλοποίηση διά ζώσης εκπαιδευτικών προγραμμάτων την περίοδο Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου 2022 για τις σχολικές ομάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφερειακής Ενότητας Αιτωλοακαρνανίας.
Καλούμε τους εκπαιδευτικούς που ενδιαφέρονται να υλοποιήσουν με το τμήμα τους ένα από τα παρακάτω ημερήσια εκπαιδευτικά προγράμματα, να υποβάλουν την αίτησή τους (βλ. συνημμένα) ηλεκτρονικά στη διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. μέχρι την Δευτέρα 3 Οκτώβρη 2022. Ο αριθμός των συμμετεχόντων μαθητών/τριών στο πρόγραμμα δεν μπορεί να υπερβαίνει τα τριάντα (30) άτομα. Στα προγράμματα θα ισχύσουν όλα τα υγειονομικά μέτρα που προβλέπονται για τις σχολικές μονάδες την αντίστοιχη περίοδο, την τήρηση των οποίων αναλαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί του τμήματος.
Σε περίπτωση που ο αριθμός των αιτήσεων είναι μεγάλος θα δοθεί προτεραιότητα σε σχολικά τμήματα που δεν υλοποίησαν προγράμματα του Κ.Ε.ΠΕ.Α.(Κ.Π.Ε.) Μεσολογγίου τα δυο προηγούμενα σχολικά έτη. Η ημερομηνία υλοποίησης των προγραμμάτων θα οριστεί μετά από επικοινωνία του Κ.Ε.ΠΕ.Α.(Κ.Π.Ε.) Μεσολογγίου με τις σχολικές μονάδες. Επισημαίνεται ότι θα ακολουθήσει και δεύτερη περίοδος υλοποίησης των προγραμμάτων, μετά από την έκδοση σχετικής εγκυκλίου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα που θα υλοποιηθούν την προσεχή περίοδο Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου 2022 είναι:
Συνοπτική περιγραφή των παραπάνω εκπαιδευτικών προγραμμάτων μπορεί να αναζητηθεί στο κεντρικό μενού της ιστοσελίδας, στην ενότητα "Οι δράσεις", υπο-ενότητα "Εκπαιδευτικά Προγράμματα". Τα εκπαιδευτικά προγράμματα υλοποιούνται στο πλαίσιο της Πράξης «Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) - Περιβαλλοντική Εκπαίδευση - B' Κύκλος», που υλοποιείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το Κέντρο Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.) Μεσολογγίου στο πλαίσιο εορτασμού της Ευρωπαϊκής Γιορτής των Πουλιών 2022 συνδιοργανώνει με τον Οργανισμό Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α.)-Μονάδα Διαχείρισης Εθνικού Πάρκου Μεσολογγίου και Προστατευόμενων Περιοχών Δυτικής Στερεάς Ελλάδας και την Ελληνική ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗ Εταιρεία εκπαιδευτική δράση στις 29 Σεπτέμβρη 2022 με τίτλο:
"Ευρωπαϊκή Γιορτή Πουλιών 2022 στη Λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου-Αιτωλικού"
Η Ευρωπαϊκή Γιορτή των Πουλιών είναι ένα ετήσιο γεγονός που λαμβάνει χώρα το πρώτο Σαββατοκύριακο του Οκτωβρίου σε περισσότερες από 100 χώρες και συντονίζεται από την παγκόσμια ομοσπονδία περιβαλλοντικών οργανώσεων για την προστασία των πουλιών BirdLife International. Στην Ελλάδα ο συντονισμός των εκδηλώσεων γίνεται από την Ελληνική ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗ Εταιρεία, εταίρο της BirdLife στην Ελλάδα. Kύριος στόχος της εκδήλωσης είναι η ενημέρωση-ευαισθητοποίηση του κοινού για την ανάγκη προστασίας των μεταναστευτικών πουλιών, καθώς και των περιοχών αναπαραγωγής τους, των ενδιάμεσων σταθμών στις μεταναστευτικές τους διαδρομές και των τόπων διαχείμασής τους. Η δράση απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΣΤ΄ τάξη) των Δημοτικών Σχολείων Αιτωλικού του Δήμου Ι.Π. Μεσολογγίου. Θα υλοποιηθεί στον υγρότοπο της Λιμνοθάλασσας Αιτωλικού, στη θέση Ντολμάς, 08:30-10:30 πμ, και περιλαμβάνει παρατήρηση πουλιών και δραστηριότητες πεδίου. Μια και η Λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου-Αιτωλικού αποτελεί κομβικό σημείο διέλευσης για τεράστιους πληθυσμούς μεταναστευτικών πουλιών, η Ευρωπαϊκή Γιορτή Πουλιών αποτελεί μια εξαιρετική ευκαιρία να ευαισθητοποιήσουμε περιβαλλοντικά τους μαθητές, ξεκινώντας από την αγάπη για τα πουλιά, ώστε να αναδείξουμε την αξία των τοπικών βιοτόπων που έχουν τόσο ανάγκη για την επιβίωσή τους.
Οι δράσεις πεδίου εστιάζουν:
Το βίντεο περιλαμβάνει έργα τέχνης, κείμενο και μουσική σε μία ενιαία σύνθεση, προβάλλοντας αντιπροσωπευτικά έργα από έναν πολύ μεγάλο αριθμό έργων τέχνης που έχουν παραχθεί διαχρονικά με θέμα τις πανδημίες. Παρουσιάστηκε στην διαδικτυακή επιμορφωτική ημερίδα «ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ. Θεματικό πεδίο εφαρμογής: οι πανδημίες», που υλοποίησε το Κ.Ε.ΠΕ.Α (ΚΠΕ) Μεσολογγίου στις 5 Απριλίου 2022 σε συνεργασία με το ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Δυτικής Ελλάδας στο πλαίσιο των επιμορφωτικών του δράσεων για εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Επικράτειας καθώς και της στήριξης του εκπαιδευτικού έργου στο πλαίσιο υλοποίησης του εκπαιδευτικού προγράμματος με τίτλο «Πανδημία: να το δούμε ως ευκαιρία» που υλοποιεί σε συνεργασία με εκπαιδευτικές μονάδες της χώρας.
Η δοκιμασία μιας πανδημίας δεν είναι κάτι καινούριο. Πάμπολλες επιδημίες ή πανδημίες συντάραξαν διαχρονικά την ανθρωπότητα, αν και καμία δεν είχε την σφοδρότητα, τη διάρκεια και τις τρομαχτικές επιπτώσεις της πανούκλας. Ωστόσο, η εμπειρία της Covid υπήρξε ολέθρια για μας, γιατί ήταν η πανδημία που εμείς βιώσαμε.
Όσο κι αν οι επιδημίες προκάλεσαν καταστροφή στις κοινότητες, παράλληλα μας έδωσαν πολύτιμα μαθήματα για το πώς να αντιμετωπίζουμε τις μολυσματικές ασθένειες. Μάλιστα, οι στρατηγικές για την αντιμετώπισή τους στην προβιομηχανική Ευρώπη έχουν αποτελέσει τη βάση για μεταγενέστερες πολιτικές και αντικατοπτρίζονται στις σύγχρονες πρωτοβουλίες για τη δημόσια υγεία. Οι πολιτικές «περιορισμού», «μετριασμού» και «καραντίνας» δεν είναι κάτι καινούριο. Υπάρχουν από την Αναγέννηση και έχουν εξελιχθεί σε ορισμένες από τις κύριες στρατηγικές δημόσιας υγείας.
Η τέχνη, σε όλες τις εποχές ανεξαιρέτως, λειτούργησε ως βασικό μέσο έκφρασης προβληματισμών, ιδεών και αξιών, εξωτερίκευσης συναισθημάτων και οραματισμών, ως μέσο δημιουργικής έκφρασης και επικοινωνίας. Ταυτόχρονα, λειτούργησε και λειτουργεί ως "καμβάς" όπου αποτυπώνεται κάθε εποχή, καθώς συνδέεται με στάσεις ζωής, αξίες και πρότυπα συμπεριφοράς των ανθρώπων. Ο καλλιτέχνης δημιουργεί επηρεασμένος από το κοινωνικό, ιστορικό και πολιτισμικό πλαίσιο μέσα στο οποίο ζει και εργάζεται. Οι εικαστικές τέχνες μεταφέρουν με τα δικά τους εκφραστικά μέσα βιώματα και μνήμες. Είναι αδιάψευστοι μάρτυρες της εποχής τους. Επιδημίες όπως η πανώλη, η χολέρα, η φυματίωση και η λέπρα έχουν αποτυπωθεί σε κορυφαίους πίνακες ζωγραφικής στη διάρκεια της ανθρώπινης ιστορίας.
Για να δείτε το βίντεο, μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του εκπαιδευτικού προγράμματος "Πανδημία: να το δούμε ως ευκαιρία", πατώντας εδώ.
Μπορείτε να δείτε το βίντεο απευθείας μέσα από το κανάλι youtube του KΠΕ Μεσολογγίου.
Το βίντεο φιλοξενείται επίσης από την ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ - ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ: πατήστε EducationalTVGreece.