Θεματικές Ενότητες του Δικτύου:
Το Δίκτυο «Αλυ <Οι> κολογία» θα προσεγγίσει τις αλυκές μέσα από τρεις διαφορετικές οπτικές. Θα δει τις αλυκές ως οικοσύστημα, ως παραγωγική διαδικασία και ως πεδίο ανάπτυξης ανθρώπινων δραστηριοτήτων. Έτσι θα προκύψουν οι εξής τρεις μεγάλες θεματικές ενότητες του Δικτύου:
α) Οι αλυκές ως οικοσύστημα
β) Οι αλυκές ως παραγωγική διαδικασία
γ) Αλυκές και άνθρωπος
Η εστίαση σε κάθε θεματική ενότητα ξεχωριστά αναδεικνύει επί μέρους υποθέματα:
α) Οι αλυκές ως οικοσύστημα
- Η σημασία των αλυκών ως υγροτόπων
- Υγρότοποι: λειτουργίες, αξία, προστασία
- Η συμβολή των υγροτόπων στην παγκόσμια περιβαλλοντική ισορροπία
- Η γεωγραφία των αλυκών
- Η εξάρχουσα θέση των αλυκών στον υγροτοπικό χάρτη
- Η βιοποικιλότητα των αλυκών
- Η διαχρονική εξέλιξη της τοπογραφίας των αλυκών (προϋπάρχουσα φυσική ισορροπία-ανθρώπινες παρεμβάσεις)
- Οι αλυκές ως μέρος του ευρύτερου οικοσυστήματος όπου εντάσσονται
- Κίνδυνοι και απειλές για τα οικοσυστήματα των αλυκών
β) Οι αλυκές ως παραγωγική διαδικασία
- Δομή και λειτουργία των αλυκών
- Σύγχρονη παραγωγική διαδικασία
- Παραδοσιακή παραγωγική διαδικασία
- Αλυκές και ανανεώσιμες μορφές ενέργειας
- Αλυκές και ανανεώσιμοι φυσικοί πόροι
- Χρήσεις άλατος
- Χρήσεις άλατος διαχρονικά
- Η φυσική ανάγκη του ανθρώπου για αλάτι
- Το αλάτι ως συντηρητικό τροφίμων
- Αλάτι – γαστρονομία - υγεία
- Το αλάτι στην ιατρική-φαρμακολογία
- Τεχνολογικές/βιομηχανικές και λοιπές χρήσεις του άλατος
- Αλυκές και αποκεντρωμένες επιχειρηματικές δραστηριότητες (περιφερειακή ανάπτυξη)
- Τοπικά προϊόντα και βιώσιμη ανάπτυξη
- Διαχείριση τοπικών προϊόντων σε κοινωνίες παγκοσμιοποίησης και εποχές κρίσης
- Τοπικές κοινωνίες και τοπικά προϊόντα
- Οι «δρόμοι του αλατιού»
- Ανθρωπογενή περιβάλλοντα και αειφόρος διαχείριση
γ) Αλυκές και άνθρωπος
- Άνθρωπος και διαχείριση φυσικών πόρων
- Διλήμματα
- Περιορισμοί
- Συμπόρευση ανθρώπου και φυσικού περιβάλλοντος στις αλυκές
- Οι αλυκές ως παράγοντας κοινωνικής διαμόρφωσης στις περιοχές όπου αναπτύχθηκαν
- Οι αλυκές ως παράγοντας διαμόρφωσης της οικονομίας
- Οι αλυκές ως παράγοντας διαμόρφωσης πολιτισμικής ποικιλότητας
- Αλυκές και η συμβολή τους στη διαμόρφωση της τοπικής γλωσσικής διαλέκτου
- Αλυκές και η συμβολή τους στη διαμόρφωση ηθών, εθίμων και αντιλήψεων
- Αλυκές και η συμβολή τους στη διαμόρφωση διατροφικών συνηθειών
- Αλυκές και η επίδρασή τους σε διάφορες μορφές τέχνης (ζωγραφική, φωτογραφία, λογοτεχνία, λαϊκή τέχνη, κλπ.)
- Αλυκές και η συμβολή τους στη δημιουργία αρχιτεκτονικής, βιομηχανικής, κλπ. κληρονομιάς, μουσειακής σπουδαιότητας
- Αλυκές και η συμβολή τους στη διαμόρφωση της άυλης πολιτισμικής κληρονομιάς
- Οι αλυκές και η σύνδεσή τους με την τοπική ιστορία
- Αλυκές και Αειφόρος Ανάπτυξη
- Οι αλυκές ως παράδειγμα Αειρόρου Ανάπτυξης (Οικονομική ανάπτυξη- κοινωνική πρόοδος – φυσική ισορροπία)
- Προτάσεις διαχείρισης μιας αλυκής προς την κατεύθυνση της Αειφόρου Ανάπτυξης
- Αλυκές και εναλλακτικές μορφές τουρισμού
- Οικοτουρισμός
- Πολιτιστικός τουρισμός
- Εκπαιδευτικός τουρισμός
- Ιαματικός τουρισμός
- Γαστρονομικός τουρισμός
- Εμπόριο αλατιού και διατροφικών ειδών που η παρασκευή τους βασίζεται στο αλάτι
- Αλυκές και Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία
- Η συμβολή των ΚΠΕ στην επίτευξη του οράματος της Αειφόρου Ανάπτυξης μέσα από την υλοποίηση Προγραμμάτων Π.Ε. για τις αλυκές
- Σχεδιασμός Προγραμμάτων Π.Ε. για τις αλυκές
- Σχεδιασμός δράσεων σε μια αλυκή προς την κατεύθυνση της Αειφόρου Ανάπτυξης στα πλαίσια μιας Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία
- Κοινωνικές ομάδες που εμπλέκονται στο ζήτημα των αλυκών στο πλαίσιο μιας Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία
- Διαχείριση περιβαλλοντικών προβλημάτων προς την κατεύθυνση της Αειφόρου Ανάπτυξης: παράδειγμα εφαρμογής οι Αλυκές Μεσολογγίου
- Η έννοια της αειφόρου τοπικής κοινωνίας μέσα από το παράδειγμα των αλυκών
- Η έννοια του πολίτη της αειφόρου τοπικής κοινωνίας μέσα από το παράδειγμα των αλυκών
Επισήμανση: κάθε περιβαλλοντική ομάδα υποχρεωτικά θα συμπεριλάβει στη διαμόρφωση του προγράμματός της την πρώτη θεματική ενότητα (Οι αλυκές ως οικοσύστημα). Οι δύο άλλες θεματικές ενότητες είναι προαιρετικές και κάθε ομάδα μπορεί να προσεγγίσει ερευνητικά και να εστιάσει σε κάποιο ή κάποια υποθέματα. Υπάρχει η δυνατότητα κάθε σχολικό έτος η ομάδα να αλλάζει θεματική ενότητα, αφού βεβαίως έχει ολοκληρώσει την προηγούμενη.