FacebookYoutubeBlogger

ΠΑΝΔΗΜΙΑ: να το δούμε ως ευκαιρία

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα αφορμάται από τις ιδιαίτερες συνθήκες που βιώνει η παγκόσμια κοινότητα, όπως και η χώρα μας, εξαιτίας της πανδημίας Covid-19 του νέου κορωνοϊού SARS-CoV-2.

Το γεγονός ότι έχει επηρεάσει όλα τα επίπεδα της ζωής μας, η οποία μοιάζει να απειλείται, καθιστά τη γνώση του προβλήματος αναγκαία, ώστε να καταστεί εφικτή η διαχείρισή του. Το πρόγραμμα θέλει να καλλιεργήσει την ιδέα να δούμε την πανδημία ως ευκαιρία. Ευκαιρία για επαναπροσδιορισμό της αντίληψής μας για τη ζωή, που δεν είναι δεδομένη αλλά υπόκειται σε φυσικούς νόμους, ευκαιρία για αλλαγή του υπερκαταναλωτικού προτύπου ζωής, που οδήγησε τον πλανήτη σε κατάσταση αδυναμίας, ευκαιρία για αλλαγή αξιακού κώδικα, ευκαιρία για γνώση, για αλληλεγγύη, ευκαιρία να δώσουμε ξανά χώρο στη φύση.

Η κρίση της πανδημίας του νέου κορωνοϊού είναι κρίση περιβαλλοντική. Μαζί με την κλιματική κρίση, που βρίσκεται σε εξέλιξη, αποτελούν το πλαίσιο εντός του οποίου ζούμε. Ο σύγχρονος κόσμος διαμορφώνεται με τρόπο που καθιστά την ανάδυση μολυσματικών ασθενειών ολοένα και συχνότερη και τις επιπτώσεις τους στον παγκόσμιο πληθυσμό ολοένα και πιο ανησυχητικές. Η μόνιμη βιο-προστασία από τις νέες επιδημίες, επομένως, απαιτεί πολλά περισσότερα από τα εμβόλια. Απαιτεί την καταστολή των «δομών ανάδυσης ασθενειών» μέσα από γενναίες μεταρρυθμίσεις.
 
 

 

 


 

Ένα βασικό εργαλείο που διαθέτουν οι κυβερνήσεις και οι κοινωνίες για να διαχειριστούν την περιβαλλοντική κρίση, να σχεδιάσουν και να δρομολογήσουν την Αειφόρο Ανάπτυξη είναι η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία. Σε αυτό συγκλίνουν στις διακηρύξεις τους όλοι οι σημαντικοί οργανισμοί, όπως ο ΟΗΕ, UNEP, UNESCO, UNICEF, που συμφωνούν ότι η Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία αποτελεί το πλέον κατάλληλο εκπαιδευτικό πλαίσιο για την προσέγγιση των περιβαλλοντικών ζητημάτων. Προς το σκοπό αυτό, το ΚΠΕ Μεσολογγίου εκπόνησε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Πανδημία: να το δούμε ως ευκαιρία", ώστε να ενισχύσει την εκπαίδευση των μαθητών για τις πανδημίες και τις αναδυόμενες μεταδοτικές ασθένειες, που σύμφωνα με τον ΟΗΕ, μαζί με την αλλαγή του κλίματος, αποτελούν τις δύο μεγαλύτερες απειλές που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα. 

 


   

Σκοπός του προγράμματος

Το διδακτικό σενάριο επιδιώκει να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες το πρόβλημα της πανδημίας του νέου κορωνοϊού SARS-CoV-2/Covid-19 και να προβληματιστούν γύρω από τις αιτίες που την προκάλεσαν, καθώς και τις πρακτικές διαχείρισης του προβλήματος και τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν ώστε να διασφαλιστεί η υγεία μας στο μέλλον.

 

 

 Επιμέρους στόχοι 

    • Να γνωρίσουν το πρόβλημα της πανδημίας του νέου κορωνοϊού Covid-19 και το ιστορικό των πανδημιών στη σύγχρονη ιστορία της ανθρωπότητας.​
    • Να ερμηνεύουν, να συγκρίνουν και να κατανοούν τα βαθύτερα αίτια που προκαλούν τις πανδημίες. Να χρησιμοποιούν την κεκτημένη γνώση στη δημιουργία πολυτροπικών εκπαιδευτικών μέσων και να μετατρέπουν τη θεωρία σε πράξη.​
    • Να αναλύουν τις πληροφορίες και να ανιχνεύουν κίνητρα και αιτίες.​
    • Να συνεργάζονται και να επικοινωνούν, να εντοπίζουν τα βασικά στοιχεία ενός προβλήματος, να προχωρούν σε γενικεύσεις και να διεξάγουν συμπεράσματα.​
    • Να ελέγχουν δεδομένα, να επικρίνουν ή να υποστηρίζουν απόψεις βάσει κριτηρίων.​
    • Να ευαισθητοποιηθούν στα ζητήματα του περιβάλλοντος και να συνειδητοποιήσουν ότι η προστασία της υγείας των ανθρώπων περνάει μέσα από την προστασία των οικοσυστημάτων και των φυσικών πόρων.​
    • Να εκτιμήσουν αξίες που προάγουν την υγεία και το περιβάλλον.

  

 

Υλοποίηση του προγράμματος 

Μέσα από μια σειρά διαδοχικών δραστηριοτήτων που ενεργοποιούν μαθητές και μαθήτριες να εργαστούν ομαδικά, να επικοινωνήσουν, να σκεφτούν κριτικά και δημιουργικά, καλύπτονται μια σειρά από ζητήματα που σχετίζονται με τα αίτια και τις επιπτώσεις των πανδημιών, καθώς και με τους τρόπους διαχείρισης του προβλήματος και τα μέτρα αντιμετώπισής του.

 

 

 

 

 

 

  

 

 

Το πρόγραμμα είναι εγκεκριμένο από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΑΙΘ) και μπορεί να υλοποιηθεί:

    • από τους εκπαιδευτικούς του ΚΠΕ Μεσολογγίου σε σχολικές ομάδες μαθητών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στο πλαίσιο των διδακτικών παρεμβάσεων και επισκέψεων 
    • από τους εκπαιδευτικούς των σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στους μαθητές τους στο πλαίσιο: 
    • Των εργαστηρίων δεξιοτήτων
    • Υλοποίησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων και συνεργασιών εκτός διδακτικού ωραρίου
    • Διδασκαλίας γνωστικών αντικειμένων και διδακτικών ενοτήτων, στο  πλαίσιο της διαθεματικότητας και διεπιστημονικότητας, σε σύνδεση με θεματικές ενότητες των σχολικών μαθημάτων του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών και ενσωμάτωση των δραστηριοτήτων σε γνωστικά αντικείμενα και διδακτικές ενότητες των σχολικών μαθημάτων ώστε να διδαχτούν παράλληλα
    • Δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης
    • Υλοποίησης Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στη σχετική εγκύκλιο του Υ.ΠΑΙ.Θ.
    • Στήριξης της διδασκαλίας κατά την πιλοτική εφαρμογή των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών (π.χ. Βιολογίας, Γεωλογίας-Γεωγραφίας)

 

Βάσει της απόφασης του ΥΠΑΙΘ, για το σχολικό έτος 2020-2021 κάθε σχετική εκπαιδευτική παρέμβαση μπορεί να έχει διάρκεια έως τέσσερις (4) διδακτικές ώρες ανά τμήμα εντός του ωρολογίου προγράμματος και σε περίπτωση που υλοποιηθεί στο πλαίσιο προαιρετικού προγράμματος σχολικών δραστηριοτήτων θα ακολουθήσει τα προβλεπόμενα στη σχετική εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘ.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ​Βάσει της απόφασης του ΥΠΑΙΘ, για το σχολικό έτος 2021-2022, κάθε σχετική εκπαιδευτική παρέμβαση μπορεί να έχει διάρκεια δύο (2) διδακτικές ώρες ανά τμήμα εντός του ωρολογίου προγράμματος και σε περίπτωση που υλοποιηθεί στο πλαίσιο προαιρετικού προγράμματος σχολικών δραστηριοτήτων, να ακολουθήσει τα προβλεπόμενα στη σχετική εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘ.

Το ΚΠΕ Μεσολογγίου, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, μπορεί να υποστηρίξει την υλοποίηση του προγράμματος:

    • Εξ αποστάσεως, σύγχρονα ή ασύγχρονα, με την υποστήριξη των τεχνολογιών του διαδικτύου
    • Διά ζώσης, στο χώρο του ΚΠΕ ή στη σχολική τάξη
    • Με μικτή μάθηση, που συνδυάζει τη διά ζώσης και την εξ αποστάσεως μάθηση με την υποστήριξη των τεχνολογιών του διαδικτύου

 

 

ΑΙΤΗΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ - ΦΟΡΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ 

Το πρόγραμμα «ΠΑΝΔΗΜΙΑ: να το δούμε ως ευκαιρία» απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Γυμνάσιο - Λύκειο) και μπορεί να υλοποιηθεί από εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων. Οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να υλοποιήσουν το πρόγραμμα με τους μαθητές τους μπορούν να υποβάλλουν την αίτησή τους εδώ, συμπληρώνοντας την ΑΙΤΗΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ-ΦΟΡΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ (πατήστε εδώ για να ανοίξετε την Αίτηση Συμμετοχής). Όσοι εντάξουν το πρόγραμμα στο πλαίσιο των προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων θα υποβάλουν συμπληρωματικά την αίτησή τους και στον/στην Υπεύθυνο/η Περιβαλλοντικής Εκπ/σης ή Αγωγής Υγείας ή Σχολικών Δραστηριοτήτων σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στη σχετική εγκύκλιο του Υ.ΠΑΙ.Θ. με την έκδοσή της.

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, είναι απαραίτητο να αποστέλλεται στο Κ.Ε.ΠΕ.Α./Κ.Π.Ε. Μεσολογγίου το παραγόμενο υλικό από την υλοποίησή του. Το παραγόμενο υλικό θα πρέπει να φέρει το λογότυπο του σχολείου και το λογότυπο του Κ.Ε.ΠΕ.Α./Κ.Π.Ε. Μεσολογγίου (πατήστε εδώ για να κάνετε λήψη), καθώς και την αναφορά: «Το παρόν δημιουργήθηκε στο πλαίσιο υλοποίησης του Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία του Κ.Ε.ΠΕ.Α./Κ.Π.Ε. Μεσολογγίου με τίτλο "ΠΑΝΔΗΜΙΑ: να το δούμε ως ευκαιρία", το οποίο υλοποίησε το σχολείο μας το σχολικό έτος 2023-2024».

 ​

Εκπαιδευτικό υλικό  

Α. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

Το ΚΠΕ Μεσολογγίου έχει εκπονήσει το εκπαιδευτικό υλικό του προγράμματος, στο οποίο περιλαμβάνονται η φιλοσοφία του προγράμματος, προτεινόμενες δραστηριότητες και ο τρόπος που υλοποιούνται, οι δεξιότητες που καλλιεργούνται, καθώς και ένα προτεινόμενο εργαλείο αξιολόγησης. Το εκπαιδευτικό υλικό είναι διαθέσιμο σε ψηφιακή μορφή (pdf). Για να δείτε το εκπαιδευτικό υλικό και να κάνετε λήψη του αρχείου μπορείτε να μεταβείτε στα συνημμένα (στο τέλος αυτής της σελίδας).

                                                                        

                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

Για να δείτε το εκπαιδευτικό υλικό σε μορφή ψηφιακού βιβλίου (Online Flipbook) πατήστε εδώ                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

 

 

Β. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΙΣΤΟΤΟΠΟΣ                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Το ΚΠΕ Μεσολογγίου δημιούργησε τον εκπαιδευτικό ιστότοπο "ΠΑΝΔΗΜΙΑ: να το δούμε ως ευκαιρία", προκειμένου να υποστηρίξει την εκπαίδευση των μαθητών για τις πανδημίες και τις αναδυόμενες μεταδοτικές ασθένειες, οι  οποίες, σύμφωνα με τον ΟΗΕ, μαζί με την αλλαγή του κλίματος αποτελούν τις δύο μεγαλύτερες απειλές που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα, καθιστώντας την ενημέρωση και εκπαίδευση των μαθητών αναγκαία. Στον ιστότοπο, ανάμεσα σε άλλα, μαθητές και εκπαιδευτικοί, αλλά και όλοι όσοι ενδιαφέρονται για το θέμα, έχουν τη  δυνατότητα:

    •  να γνωρίσουν το πρόγραμμα διαδραστικά, 
    •  να ενημερωθούν πολύπλευρα για τις αναδυόμενες ασθένειες, τις πανδημίες και την Covid-19, 
    •  να προσεγγίσουν το ζήτημα με τη ματιά της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία και να εντοπίσουν τις διαφορετικές διαστάσεις που το συγκροτούν (περιβαλλοντικές-κοινωνικές-οικονομικές)
    •  να περιηγηθούν στο αποθετήριο του ιστότοπου και να δουν εκπαιδευτικό υλικό που έχει παραχθεί από τις σχολικές ομάδες που υλοποίησαν το πρόγραμμα, χρήσιμους συνδέσμους, εκπαιδευτικές προτάσεις και δράσεις γύρω από το ζήτημα, διδακτικά σενάρια, κλπ.

 

                                                                 

 

                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Για να μεταβείτε στον ιστότοπο, μπορείτε να πατήστε τον σύνδεσμο: https://webergalia2020.wixsite.com/natodoumewseukairia

Στο μενού "Αποθετήριο"- υπομενού "Εφαρμογή προγράμματος" μπορείτε να βρείτε υλικό που έχει παραχθεί από εκπαιδευτικούς και μαθητές που υλοποίησαν τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες του προγράμματος. Για να μεταβείτε στο πεδίο αυτό μπορείτε να πατήσετε τη διεύθυνση: https://webergalia2020.wixsite.com/natodoumewseukairia  

 

 

 

Γ. ΒΙΝΤΕΟ "ΟΙ ΠΑΝΔΗΜΙΕΣ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ" 

Η δοκιμασία μιας πανδημίας δεν είναι κάτι καινούριο. Πάμπολλες επιδημίες ή πανδημίες συντάραξαν διαχρονικά την ανθρωπότητα, αν και καμία δεν είχε την σφοδρότητα, τη διάρκεια και τις τρομαχτικές επιπτώσεις της πανούκλας. Ωστόσο, η εμπειρία της Covid υπήρξε ολέθρια για μας, γιατί ήταν η πανδημία που εμείς βιώσαμε. Όσο όμως κι αν οι επιδημίες προκάλεσαν καταστροφή στις κοινότητες, παράλληλα μας έδωσαν πολύτιμα μαθήματα για το πώς να αντιμετωπίζουμε τις μολυσματικές ασθένειες. Μάλιστα, οι στρατηγικές για την αντιμετώπισή τους στην προβιομηχανική Ευρώπη έχουν αποτελέσει τη βάση για μεταγενέστερες πολιτικές και αντικατοπτρίζονται στις σύγχρονες πρωτοβουλίες για τη δημόσια υγεία. Οι πολιτικές «περιορισμού», «μετριασμού» και «καραντίνας» δεν είναι κάτι καινούριο. Υπάρχουν από την Αναγέννηση και έχουν εξελιχθεί σε ορισμένες από τις κύριες στρατηγικές δημόσιας υγείας.

Η τέχνη, σε όλες τις εποχές ανεξαιρέτως, λειτούργησε ως βασικό μέσο έκφρασης προβληματισμών, ιδεών και αξιών, εξωτερίκευσης συναισθημάτων και οραματισμών, ως μέσο δημιουργικής έκφρασης και επικοινωνίας. Ταυτόχρονα, λειτούργησε και λειτουργεί ως "καμβάς" όπου αποτυπώνεται κάθε εποχή, καθώς συνδέεται με στάσεις ζωής, αξίες και πρότυπα συμπεριφοράς των ανθρώπων. Ο καλλιτέχνης δημιουργεί επηρεασμένος από το κοινωνικό, ιστορικό και πολιτισμικό πλαίσιο μέσα στο οποίο ζει και εργάζεται. Οι εικαστικές τέχνες μεταφέρουν με τα δικά τους εκφραστικά μέσα βιώματα και μνήμες. Είναι αδιάψευστοι μάρτυρες της εποχής τους. Επιδημίες όπως η πανώλη, η χολέρα, η φυματίωση και η λέπρα έχουν αποτυπωθεί σε κορυφαίους πίνακες ζωγραφικής στη διάρκεια της ανθρώπινης ιστορίας.

Το βίντεο περιλαμβάνει έργα τέχνης, κείμενο και μουσική σε μία ενιαία σύνθεση, προβάλλοντας αντιπροσωπευτικά έργα από έναν πολύ μεγάλο αριθμό έργων τέχνης που έχουν παραχθεί διαχρονικά με θέμα τις πανδημίες. Παρουσιάστηκε στην διαδικτυακή επιμορφωτική ημερίδα «ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ. Θεματικό πεδίο εφαρμογής: οι πανδημίες», που υλοποίησε το Κ.Ε.ΠΕ.Α (ΚΠΕ) Μεσολογγίου στις 5 Απριλίου 2022 σε συνεργασία με το ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Δυτικής Ελλάδας στο πλαίσιο των επιμορφωτικών του δράσεων για εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Επικράτειας καθώς και της στήριξης του εκπαιδευτικού έργου στο πλαίσιο υλοποίησης του εκπαιδευτικού προγράμματος με τίτλο «Πανδημία: να το δούμε ως ευκαιρία» που υλοποιεί σε συνεργασία με εκπαιδευτικές μονάδες της χώρας.

 

Για να δείτε το βίντεο, μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του εκπαιδευτικού προγράμματος "Πανδημία: να το δούμε ως ευκαιρία" πατώντας εδώ

Για να δείτε το βίντεο απευθείας μέσα από το κανάλι youtube του KΠΕ Μεσολογγίου πατήστε εδώ.

Το βίντεο φιλοξενείται επίσης από την ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ - ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ: πατήστε EducationalTVGreece.

 

 

 

Δ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ "ΟΙ ΠΑΝΔΗΜΙΕΣ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ"  

Το Κ.Ε.ΠΕ.Α. Μεσολογγίου προχώρησε στη δημιουργία και δημοσίευση σε ψηφιακή μορφή (e-book) του εκπαιδευτικού υλικού με τίτλο Οι πανδημίες στην τέχνη, προκειμένου να πλαισιώσει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Πανδημία: να το δούμε ως ευκαιρία" εμπλουτίζοντάς το με μία καινοτόμο εκπαιδευτική προσέγγιση, την εκπαίδευση μέσω της τέχνης.
 
Το ψηφιακό βιβλίο Οι πανδημίες στην τέχνη εκδόθηκε με αφορμή το επιμορφωτικό πρόγραμμα "Εκπαίδευση μέσω της τέχνης. Θεματικό πεδίο εφαρμογής: οι πανδημίες", που διοργάνωσε και υλοποίησε το Κ.Ε.ΠΕ.Α. Μεσολογγίου την Τρίτη 5 Απρίλη 2022, σε συνεργασία με το Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) Δυτικής Ελλάδας, στο πλαίσιο υλοποίησης των επιμορφωτικών του δράσεων για το σχολικό έτος 2021-2022. Στην ηµερίδα παρουσιάστηκε σύνοψη του ψηφιακού αποθετηρίου και ένα παράδειγµα διδακτικού σεναρίου για αξιοποίηση έργων τέχνης με θέμα τις πανδημίες στην διδακτική πράξη, µετά όµως από το έντονο ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για αξιοποίησή του στα σχολεία, το ψηφιακό αποθετήριο εµπλουτίστηκε εκτενώς, φτάνοντας σε µία έκδοση τριακοσίων ενενήντα οχτώ (398) σελίδων. Η έκδοση είναι ψηφιακή, περιλαµβάνει διακόσια εξήντα εννιά (269) έργα τέχνης, κείµενα, βιβλιογραφία και πλήρη κατάλογο των έργων µε αναφορά των πηγών και ανοιχτά δεδοµένα πρόσβασης για αξιοποίησή τους από τους εκπαιδευτικούς. Η έκδοση παρουσιάζει τη διαχρονική πάλη του ανθρώπου µε τα µεταδοτικά νοσήµατα και κύριος σκοπός της είναι να αποτυπωθεί πως η ιστορία επαναλαµβάνεται. Η τέχνη, αντανακλώντας αυτή την πραγµατικότητα, µπορεί να µας βοηθήσει να την κατανοήσουµε και να τη διαχειριστούµε.
 
  
 
Το ψηφιακό βιβλίο Οι πανδημίες στην τέχνη διατίθεται ελεύθερα στην εκπαιδευτική κοινότητα και σε κάθε ενδιαφερόμενο.
Για να δείτε την έκδοση σε μορφή ψηφιακού βιβλίου (Online Flipbook) πατήστε εδώ
Για να κάνετε λήψη του ψηφιακού βιβλίου πατήστε εδώ.