FacebookYoutubeBlogger
Το Κ.Ε.ΠΕ.Α. Μεσολογγίου, στο πλαίσιο υλοποίησης εκπαιδευτικού έργου για το σχολικό έτος 2022-2023, θα υλοποιήσει την εκπαιδευτική δράση "Φυτεύω και υιοθετώ ένα δέντρο, δίνω ανάσα στη γη", συμμετέχοντας ως συνεργαζόμενο Κ.Ε.ΠΕ.Α. στο Εκπαιδευτικό Δίκτυο Δράσης με τίτλο "Φυτεύω ένα δέντρο, δίνω ανάσα στη γη", που συντονίζουν τα Κ.Ε.ΠΕ.Α. Κιλκίς και Ελευθερίου Κορδελιού & Βερτίσκου και η ΔΠΕ Δυτικής Θεσσαλονίκης δια της Υπευθύνου ΠΕ, σε συνεργασία με το Κ.Ε.ΠΕ.Α. Μεσολογγίου αλλά και με μεγάλη και συνεχώς αυξανόμενη ομάδα Κ.Ε.ΠΕ.Α. και Διευθύνσεων Εκπαίδευσης.
 
 
 
Σας προσκαλούμε λοιπόν να συμμετέχετε και εσείς στην υλοποίηση του εκπαιδευτικού δικτύου δράσης με τίτλο "Φυτεύω τρέχον σχολικό έτος 2022-2023, έχοντας την αρωγή και την υποστήριξη όλων εμάς των διοργανωτών και συνεργατών του δικτύου για την επίτευξη του οράματος ενός "πράσινου" και "αειφορικού" σχολείου.
 
Η υλοποίηση της εκπαιδευτικής δράσης ξεκίνησε το σχολικό έτος 2021-2022 με τη συνεργασία των Κ.Ε.ΠΕ.Α. Ποροΐων, Κιλκίς, Ελευθερίου Κορδελιού & Βερτίσκου και των ΔΠΕ Δυτικής Θεσσαλονίκης και Σερρών. Συμμετείχαν 138 σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε συνεργασία με τα αντίστοιχα Κ.Ε.ΠΕ.Α., Υπεύθυνους ΠΕ/ΣΔ, Δασικές Υπηρεσίες και Δήμους. Μετά την επιτυχή υλοποίηση της Δράσης, που αγκαλιάστηκε από την εκπαιδευτική κοινότητα, αποφασίστηκε τη φετινή σχολική χρονιά η συνέχιση και η επέκτασή της σε σχολεία από όλη την Ελλάδα σε συνεργασία και με άλλα Κ.Ε.ΠΕ.Α. και Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.
 
Η σχολική χρονιά 2022-2023 αρχίζει με την προοπτική το Εκπαιδευτικό Δίκτυο Δράσης να γίνει Πανελλαδικό και να αποκτήσει Ευρωπαϊκή διάσταση.
 
Η εν λόγω δράση αφορά σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που επιθυμούν να συμμετέχουν την τρέχουσα σχολική χρονιά 2022-2023. Η Εκπαιδευτική Δράση «Φυτεύω και Υιοθετώ ένα δέντρο, δίνω ανάσα στη γη» περιλαμβάνει φύτευση δέντρων από τις σχολικές μονάδες, κυρίως στις σχολικές αυλές αλλά και «υιοθέτηση» όλων των δέντρων της αυλής από τις μαθητικές ομάδες. Αυτό προτείνεται να γίνει σε συνεργασία της σχολικής κοινότητας με το τοπικό Δασαρχείο, το Δήμο της περιοχής και άλλους φορείς της τοπικής κοινωνίας. Η Δράση πλαισιώνεται με εκπαιδευτικές δραστηριότητες για την ανάδειξη της σημασίας του πρασίνου στη ζωή μας και την ανάγκη προστασίας και αειφορικής διαχείρισής του. Σκοπός της είναι να γίνει πεδίο συνεργασίας και εκπαίδευσης με στόχο την προαγωγή της περιβαλλοντικής συνείδησης μαθητών/τριών για την προστασία του πρασίνου στη βάση των αρχών της αειφορικής ανάπτυξης και στην κατεύθυνση της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής. 
 
Η δράση μπορεί να υλοποιηθεί ως κορμός ενός Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ή στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων ή ως Όμιλος με θεματικές που σχετίζονται με το πράσινο, τη διατήρηση και προστασία του καθώς και την κλιματικά αλλαγή. Η υποστήριξη των σχολικών μονάδων, που θα συμμετέχουν, θα γίνει μέσω του ιστολογίου (blog) της Δράσης https://drasiyiothesiadedro.blogspot.com/, όπου υπάρχει αναρτημένο εκπαιδευτικό υλικό με εκπαιδευτικές δραστηριότητες που έχουν σχεδιαστεί και συγκεντρωθεί για αυτόν τον σκοπό και συνεχώς θα εμπλουτίζεται. Σχεδιάζονται επιμορφωτικές δράσεις δια ζώσης ή/και διαδικτυακές με τα συνεργαζόμενα Κ.Ε.ΠΕ.Α., Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και τα οικεία Δασαρχεία που θα συμμετέχουν κατά το τρέχον σχολικό έτος 2022-2023. Το ιστολόγιο εξυπηρετεί την επικοινωνία μεταξύ των σχολείων και τη δημοσιοποίηση των δραστηριοτήτων με την ανάρτηση των παραγόμενων των σχολικών μονάδων.
 
Παρακαλούνται οι σχολικές μονάδες της Διεύθυνσης, που ενδιαφέρονται να συμμετέχουν στο Εκπαιδευτικό Δίκτυο Δράσης, να συμπληρώσουν την ηλεκτρονική φόρμα συμμετοχής στον σύνδεσμο https://forms.gle/3rsygxkbkcbZL4Db6 μέχρι και τις 20/11/2022.
 
 

Το Κέντρο Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.)/Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) Μεσολογγίου, στο πλαίσιο υλοποίησης εκπαιδευτικού έργου για το σχολικό έτος 2022-2023 συνδιοργανώνει με τον Υπεύθυνο Σχολικών Δραστηριοτήτων της Δ/νσης Δ/θμιας Εκπ/σης Αιτωλοακαρνανίας και τους/τις Υπευθύνους Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικών θεμάτων της Δ/νσης Δ/θμιας Εκπ/σης Αχαΐας ενημερωτική-επιμορφωτική ημερίδα με τίτλο «Τα προγράμματα του ΚΕΠΕΑ Μεσολογγίου στη σχολική πράξη» για τους εκπαιδευτικούς Δ/θμιας Εκπ/σης των Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας, Αχαΐας και Ηλείας.

Η ημερίδα θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Webex την Τρίτη 25 Οκτώβρη 2022, τις ώρες 18:00 - 20:15 μμ.

Το Κέντρο Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.)/Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) Μεσολογγίου, δέχτηκε έναν μεγάλο αριθμό αιτήσεων για υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων κατά την Α΄ περίοδο υλοποίησης των εκπαιδευτικών του δράσεων (Οκτώβρης-Δεκέμβρης 2022). Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμά όλες και όλους τους εκπαιδευτικούς που δήλωσαν συμμετοχή, ωστόσο η υποστελέχωση του Κ.Ε.ΠΕ.Α. Μεσολογγίου μας περιορίζει στην υλοποίηση περιορισμένου μόνο αριθμού εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

Οι σχολικές ομάδες που θα υποδεχτούμε για το διάστημα Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου 2022 αναφέρονται ανά ημερομηνία υλοποίησης στον Πίνακα 1 (βλ συνημμένα). Σε περίπτωση ακύρωσης τακτικών συμμετοχών θα ενημερώνεται άμεσα σχολική μονάδα από τις αναπληρωματικές (Πίνακας 2). Η αναπλήρωση θα γίνεται με κριτήρια: α) σχολική μονάδα που δεν αναφέρεται στις τακτικές συμμετοχές, β) το θέμα του προγράμματος που ακυρώθηκε, γ) η διαθεσιμότητα των σχολικών μονάδων για τη συγκεκριμένη ημερομηνία εκπαιδευτικής επίσκεψης που ακυρώθηκε.

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα θα υλοποιούνται με την αυστηρή τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων που θα προβλέπονται από τη νομοθεσία κατά το χρόνο υλοποίησής τους. Επίσης θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη από τους συνοδούς εκπαιδευτικούς οι οδηγίες που επισυνάπτονται (βλ συνημμένα), ώστε να εξασφαλίζεται η επιτυχής υλοποίηση των προγραμμάτων.

Πριν την υλοποίηση των προγραμμάτων (τουλάχιστον τρεις ημέρες πριν) ο συντονιστής εκπαιδευτικός της σχολικής ομάδας παρακαλείται να αποστείλει στο ΚΕΠΕΑ Μεσολογγίου με email συμπληρωμένη την κατάσταση συμμετεχόντων μαθητών (βλ. συνημμένα) και εκπαιδευτικών (βλ. συνημμένα).

 

 

Το Κ.Ε.ΠΕ.Α. (Κ.Π.Ε.) Μεσολογγίου, στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών του δραστηριοτήτων, δημιούργησε και υποστηρίζει δύο καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα για τους μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τα οποία μπορούν να υλοποιηθούν στο πλαίσιο των Εργαστήριων Δεξιοτήτων είτε στο πλαίσιο των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων αλλά και στο πλαίσιο της διδασκαλίας γνωστικών αντικειμένων του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών.

Τα προγράμματα περιλαμβάνουν ειδικά σχεδιασμένα φύλλα εργασίας και εργαλεία αξιολόγησης και έχουν σχεδιαστεί ώστε να προωθούν την ανάπτυξη συνεργατικών και διεπιστημονικών πρακτικών και πρακτικών διαφοροποιημένης μάθησης, τη χρήση σύγχρονων τεχνικών και νέων μεθοδολογιών εκπαίδευσης. Αξιοποιούν σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης, που προωθούν την επικοινωνία, τη διερευνητική μάθηση, την κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα των μαθητών, καθώς και εκπαιδευτικά εργαλεία (λογισμικά και πλατφόρμες εκπαίδευσης) που αξιοποιούν τις ΤΠΕ, και επίσης εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης και ανατροφοδότησης των μαθητών. 

 

 

 

1o ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Το πρώτο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «ΠΑΝΔΗΜΙΑ: να το δούμε ως ευκαιρία» αφορά στο ζήτημα της έξαρσης των επιδημικών και πανδημικών φαινομένων που βιώνει η ανθρωπότητα από τη δεκαετία του ’70 και μετά, καθώς και της συνακόλουθης υγειονομικής κρίσης, όπως πρόσφατα λόγω της Covid-19.  Επιχειρεί να αναδείξει τη σοβαρότητα του ζητήματος και να συμβάλει στην εκπαίδευση των μαθητών γύρω από το περιβαλλοντικό αυτό πρόβλημα, που σύμφωνα με τον ΟΗΕ, μαζί με την αλλαγή του κλίματος αποτελούν τα δύο μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα.

Το ζήτημα των αναδυόμενων μεταδοτικών νοσημάτων βρίσκεται στον πυρήνα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία, καθώς θεωρείται αποτέλεσμα της περιβαλλοντικής υποβάθμισης των οικοσυστημάτων λόγω των ανθρώπινων δραστηριοτήτων. Η κατανόηση του προβλήματος ως προς τα αίτια που το δημιουργούν και τις επιπτώσεις που έχει, όσο και η διαχείρισή του, αποτελούν ζητήματα που προκρίνουν την εκπαίδευση σε βασικό μοχλό ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης, και πρωτίστως έγερσης του ενδιαφέροντος για ανάληψη δράσης, με σκοπό την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και της ποιότητας της ζωής.

  • Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «ΠΑΝΔΗΜΙΑ: να το δούμε ως ευκαιρία» και το αντίστοιχο εκπαιδευτικό υλικό είναι εγκεκριμένα από το ΥΠΑΙΘ και το ΙΕΠ (Απόφαση: Αρ. Πρωτ. Φ1/ΕΠ/163169/14140/Δ7/05-02-21) και περιλαμβάνονται στις νέες προτάσεις του ΙΕΠ για υλοποίηση στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων: Θεματική Ενότητα: Ζω καλύτερα – Ευ Ζην - 2. Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία - Πρόληψη (Αριθμ. 319). Προσβάσιμο από τον σύνδεσμο:  https://elearning.iep.edu.gr/study/mod/folder/view.php?id=23673.

Για την υλοποίηση του προγράμματος και την υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου, το Κ.Ε.ΠΕ.Α. (Κ.Π.Ε.) Μεσολογγίου εκπόνησε:

Το Κ.Ε.ΠΕ.Α. Μεσολογγίου, συνεχίζοντας την εκδοτική του δραστηριότητα, προχώρησε στη δημιουργία και δημοσίευση ενός νέου εκπαιδευτικού υλικού σε ψηφιακή μορφή (e-book) με τίτλο Οι πανδημίες στην τέχνη, προκειμένου να πλαισιώσει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Πανδημία: να το δούμε ως ευκαιρία" που υλοποιεί με μαθητές και εκπαιδευτικούς των σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Επικράτειας, εμπλουτίζοντάς το με μία καινοτόμο εκπαιδευτική προσέγγιση, την εκπαίδευση μέσω της τέχνης.
 
Το ψηφιακό βιβλίο Οι πανδημίες στην τέχνη εκδόθηκε με αφορμή το επιμορφωτικό πρόγραμμα "Εκπαίδευση μέσω της τέχνης. Θεματικό πεδίο εφαρμογής: οι πανδημίες", που διοργάνωσε και υλοποίησε το Κ.Ε.ΠΕ.Α. Μεσολογγίου την Τρίτη 5 Απρίλη 2022, σε συνεργασία με το Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) Δυτικής Ελλάδας, στο πλαίσιο υλοποίησης των επιμορφωτικών του δράσεων για το σχολικό έτος 2021-2022.
 
      
 
Το ψηφιακό βιβλίο Οι πανδημίες στην τέχνη διατίθεται ελεύθερα στην εκπαιδευτική κοινότητα και σε κάθε ενδιαφερόμενο (λήψη στα συνημμένα). 
Αρ. Έγκρισης ΥΠΑΙΘ: Φ1/38010/ΕΚ/49220/Δ7/2-5-2023
Αρ. Έγκρισης ΙΕΠ: 38010/31-03-2023